10. juni 2010

Endelig…

hmmm vi flytta fra Leikanger til Maura i 1989. Dvs at jeg har bodd her i 21 år det. eeeeh, kremt, kremt…Når jeg tenker meg om så har jeg vel strengt tatt ikke vært på orntli tur i området her en eneste gang :-/   Joda jeg har vært på div. skoleavslutninger på Nordåsen og deromkring og på veldig mange turer i skauen rundt her og noen få andre turer. Men jeg er ikke typen som pakker sekken og setter meg i bilen for å gå tur. Det er visstnok fint på åsene rundt her har jeg hørt… I dag skulle vi gjøre noe med det :-)  Og da begynner vi selvfølgelig med toppen. Så bilen satte kurs mot nabokommunen. Vi brukte bilen til PE. Da får bikkjene sitte løse sammen med oss i framsete og da er bilkjøring helt greit for Barfi også :-)

Bilen er parkert og vi er klare for å bestige Akershus høyeste fjell, Fjellsjøkampen :-)

Fjellsjøkampen.10.juni 007

Det var en brei og fin sti med mye røtter og stein. Stort sett inne i skauen og temepratueren var akkurat passe. Og med bikkjenes snusing så ble det jo stadig vekk naturlige pauser. Her var det jo mye nytt som måtte undersøkes. Det beste av alt, ingen mygg å se! Er det mulig? Vi var tross alt i Hurdal som har vært på tv pga all myggen sin! Når jeg går tur i Maura så holder jeg på å bli oppspist av mygg, store er de og :-( Jeg er ikke spesielt glad for snusepausene til bikkjene da.

Fjellsjøkampen.10.juni 012

Fjellsjøkampen.10.juni 046

Det var merket med skilt for hver 100 høydemeter vi passerte. Vi begynte på 500 moh.

Fjellsjøkampen.10.juni 013 

Vel – det var ikke akkurat sånn jeg hadde forestilt meg at det skulle se ut på toppen da, midt inni skauen??? hadde jo sett for meg at det skulle vært litt mer fjell og mindre trær på toppen.

Fjellsjøkampen.10.juni 028

Men med kun 812 moh så kan en vel ikke forvente noe mer…Utsikten fra toppen av tårnet var det derimot ingenting å si på :-) Med bedre vær kunne vi sett mange fjelltopper tror jeg. Nå ble det mest skyer og ås på ås i ulike blåskjær. Vi får ta turen på nytt igjen en klar høstdag tror jeg.

 Fjellsjøkampen.10.juni 016

Barfi og Vina ble selvfølgelig med opp i tårnet.

Fjellsjøkampen.10.juni 020

Fjellsjøkampen.10.juni 022

Retning Maura og Norefjell.

Fjellsjøkampen.10.juni 024

Fjellsjøkampen.10.juni 036

Fjellsjøkampen.10.juni 040

Jaja, så er det bare Mistberget og Marifjell igjen da… Marifjell tror jeg stort sett bestiges med ski på beina, så da spørs det når det skjer……..

Vi har fri denne uka og hadde tenkt å reise bort. Men det ble med tanken. Late dager med å sove lenge og få gjort en del fornuftig innimellom er i grunnen en veldig fin ferie syns jeg :-)

8 kommentarer:

  1. Det MÅ da bli trang i det forsetet Tove;o)

    Flott utsikt fra fjelltoppen "deres", enig med deg i at man kanskje ikke forventer det synet som møtte dere på toppen:o)

    Det er deilig med laaaate dager hjemme også!

    SvarSlett
  2. Så deiligt å komme seg litt opp i høyden da! Det er stort sett sånn her også..man kaver seg opp på noen "fjell" og det som møter en enda mere treææær!! Godt de hadde laget utkikkstårn da!!

    Late dager er nå en herlig ferie det og!! Kos dere!!

    SvarSlett
  3. Det er en transporter med tre seter. Så ei bikkje på fanget mitt og en i midten så går det bra :-) Vina skulle nok veldig gjerne sittet i fanget til sjåføren ;-)Og om den som sitter i fanget mitt sitter godt er en annen sak..

    SvarSlett
  4. Så det var den ferien....akkurat etter min stil. Bare late dager hjemme og gjøre litt når en gidder.:)

    Veldig greit å bli litt kjent i nærområde også. Det så jeg forrige lørdag. Jeg har være altfor lite i Stavern og rundt kysten der. Der var det jo så flott.

    Kos deg videre i ferien med fotball-VM.

    SvarSlett
  5. Skjønner hva du mener. Vi sitter tre i Olas bil med to seter foran, blir vel omtrent det samme forholdet.... Milli har rangen (synes hun) og er litt gretten for at jeg i det hele tatt blander meg i kjøreturene hun har med Ola...:o)

    SvarSlett
  6. Jeg blir gjerne med på flere toppturer ;o)

    SvarSlett
  7. Dere må jo ha hatt en fin tur, selv om utsikten var noe annet enn forventet.

    SvarSlett
  8. Korrigering: Norefjell er på et annet bilde. tror det var de fjella vi så med snø på og litt mer til høyre enn Maura.

    SvarSlett